خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/12/25 - 22:54
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
در نشست مجازی گروه دوستی پارلمانی ایران و تاجیکستان:

طرح احداث جاده از مرز ایران و افغانستان تا مرز تاجیکستان در دستورکار قرار گیرد

اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در نشست مجازی خود بر در دستورکار قرار گرفتن طرح احداث جاده از مرز ایران و افغانستان تا مرز تاجیکستان تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست مجازى (وبینار) نمایندگان عضو گروه دوستی پارلمانى جمهورى اسلامى ایران و جمهورى تاجیکستان ظهر امروز دوشنبه ۲۵ اسفندماه ١٣٩٩ برگزار شد .



در این نشست مجازى، رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهورى اسلامى ایران - تاجیکستان، گفت: مردم ایران ، تاجیکستان و افغانستان روح واحد فرهنگی  - تمدنی در سه جغرافیای سیاسی مختلف اند.



وى ضمن برشمردن سوابق روابط دوکشور و ظرفیت های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی فی مابین تهران و دوشنبه از همتایان تاجیک خود خواست تا با تشکیل کمیته های مشترک کاری، زمینه هاى همکاری هاى فی‌مابین در عرصه هاى مختلف را بررسى کنند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت از طرف تاجیکى براى سفر به ایران و بازدید از شهرهاى شیراز ، اصفهان ، مشهد و سایر شهرهاى تاریخی و فرهنگی ایران، گفت: تحکیم و تقویت روابط دو کشور و دو ملت، موجب گرم‌تر شدن مناسبات دوستانه فی‌مابین و رفع سؤتفاهماتى که بر اثر  شیطنت های دشمنان ایجاد شده است، مى گردد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شوراى اسلامى در بخش دیگرى از سخنان خودبا تاکید بر ظرفیت‌های جغرافیایی ایران در اتصال تاجیکستان به آب‌های آزاد بین المللی از جمله بندر چابهار، پیشنهاد کرد: طرح احداث جاده از  مرز ایران با افغانستان تا مرز این کشور با تاجیکستان جهت اتصال دوکشور ، در دستور کار  گروه دوستی پارلمانی در مجالس قرار گیرد تا با حمایت از سرمایه گذاری مشترک، امکان گسترش روابط تجاری از این مسیر را فراهم گردد .



رحیمی جهان آبادی با تاکید بر خطر رو به گسترش داعش و افراط گرایى در آسیای مرکزی و مناطق مرزی افغانستان با ایران و  تاجیکستان، این موضوع را مهم  دانست و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره فرمانده شجاع و دلیر سپاه قدس ایران، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مبارزه بی امان با داعش، تاکید کرد: این مجاهد بزرگ برای امنیت همه منطقه سرمایه ای عظیم بود که باجنایت آمریکا در ترور ناجوانمردانه و به شهادت رساندنش ، موجب وارد آمدن ضربه ای بزرگ به امنیت همه ملتهای منطقه  شد.



رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان از آمادگی طرف ایرانى برای حمایت از توسعه همکاری‌های عمرانی دو کشور در حوزه سدسازی، احداث نیروگاه و نیز صادرات نفت و گاز به تاجیکستان را اعلام نمود.



گفتنی در این نشست مجازی حجت الاسلام والمسلمین نیک بین نماینده کاشمر و نایب رئیس گروه دوستی و رضا حسینی نماینده شهر بابک استان کرمان و خانم سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا  بعنوان اعضای این گروه دوستی به طرح دیدگاه های خود پیرامون  اهمیت و راه‌های گسترش روابط پارلمانی دو‌کشور پرداختند .



نمایندگان تاجیکستان نیز با ابراز خرسندی از این ارتباط تصویری و جلسه مشترک ضمن بیان سوابق روابط دو کشور ، ظرفیت‌های جدید گسترش روابط را تشریح و از هیات ایرانی برای سفر به تاجیکستان دعوت نموده و برای سفر به ایران و تشکیل کمیته مشترک کاری برای بهبود سطح روابط اعلام آمادگی نمودند.



فیض اله برات زاده رئیس گروه دوستى پارلمانى تاجیکستان - ایران در این گفت‌وگو ضمن ابراز خشنودی از فعال شدن‌گروه دوستی پارلمانی و با اشاره به سفر اخیر مقامات بلندپایه ایرانى از جمله رئیس جمهور ، وزیر امور خارجه و‌ وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان ابراز امیدواری کرد که این گروه دوستی پارلمانى بتواند روابط رو به رشد بین دو کشور را حمایت کند.



وى در این نشست مجازى که به همراهى تنى چند از نمایندگان عضو گروه دوستى پارلمانى تاجیکستان و ایران شرکت کرده بود، گفت: از توسعه همکارى هاى دو کشور در حوزه هاى پارلمانى، سیاسى، اقتصادى، صنعتى، علمى، دانشگاهى، گردشگرى حمایت مى کنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 316159
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار